Peugeot laat de term crossover los en noemt de nieuwe 2008 en 3008 voortaan SUV's. Prima, want dat maakt meteen duidelijk in welk deel van de markt deze modellen zich volgens de fabrikant gaan begeven.
De nieuwe Peugeot 3008, die in september op de Parijse autosalon officieel debuteert, is een heel andere auto dan zijn zes jaar oude voorganger. Waar de eerste 3008-generatie het midden hield tussen een vijfdeurs hatchback (zoals de 308) en een MPV (de 5008, waarmee hij veel overeenkomsten had), is de nieuwe versie een échte SUV. Het model imponeert met zijn forse gestalte en heeft een hoekig, gedurfd lijnenspel dat hem een krachtige uitstraling geeft. Precies zoals de autokoper van tegenwoordig dat van een SUV verwacht.
Nieuwe i-Cockpit
De grote sensatie van de nieuwe 3008 is zijn interieur, waarin een hoofdrol is weggelegd voor de nieuwe i-Cockpit. Het concept kennen we uit de 208 en 308: een klein stuur met daarboven het instrumentarium. Het geheel gaat in de nieuwe 3008 een nieuwe fase in en het ziet er ronduit spectaculairder uit. Er zijn nu geen ronde klokken meer, maar een digitaal scherm dat je als bestuurder naar eigen smaak kunt inrichten: heb je liever je snelheidsmeter groot in het midden in beeld en de navigatie klein ernaast, of andersom? We kunnen niet wachten om er zelf mee aan de slag te gaan!
Nieuwe 2008
De veranderingen aan de Peugeot 2008 zijn minder groot dan bij de 3008. Er is eerder sprake van een uitgebreide facelift dan van een heel nieuw model. Geen probleem, want de 2008 was na drie jaar en liefst 580.000 verkochte exemplaren ook nog lang niet aan vervanging toe. Aan de sublieme driecilinder benzinemotoren (82, 110 en 130 pk) en de krachtige 1.6 BlueHDi diesel (120 pk) is bewust niets veranderd. Er is wel een aanvulling, in de vorm van Active City Brake, waarmee de auto zelfstandig een noodstop kan maken.
Dikker en stoerder
De nieuwe 2008 ziet er door enkele goedgemikte ingrepen een stuk dikker en stoerder uit dan de vorige versie. Om de auto ook een beetje de terreincapaciteiten van een SUV te geven, is er Grip Control (standaard op het nieuwe topmodel 2008 GT Line). Dit is een systeem waarmee de bestuurder de tractie van de aangedreven voorwielen kan afstemmen op de ondergrond. Handig wanneer je eens off-road gaat. De nieuwe 2008 is er al vanaf € 18.200.